Zet u ook een spar in uw woonkamer?

“Ga je eens komen helpen?”

“Eerst moet die tafel verzet worden.”

“Pas op voor de ramen he!”

“Van waar komt hij”?
– “Varsenare”

“Staat hij symmetrisch?”

“Een beetje draaien, want hier is een gat”.

“Staat hij recht?”
“Van die kant wel, maar van deze kant niet”.

“Ik ga de ballen er in hangen!”

“Het is een mooie he?”

Ik vind dat de term “mooi” totaal misplaatst is in een context van kerstbomen. Want als je even alle tradities en jeugdherinneringen achterwege laat, dan is het gewoon een sparreboom die je in het midden van je living zet, en vervolgens vol hangt met kitsch. Normaalgezien behandel je geen enkele kamerplant op zo’n manier. Stel je voor dat iemand die volledig onbekend is met het fenomeen “Kerstmis” je living binnenstapt en die kerstboom te zien krijgt.
I swear: die krijgt lachkramp!

12 Reacties

  1. Tiens, ik dacht dat jij een romantische ziel was? Hoewel, dit kan kloppen want ik ben, als niet-romanticus, toch wel gek op mijn eigen kitcherige kerstboom. Want de mijne is niet hip of cool of mooi maar hangt vol ouderwetse dingen en met gekleurde en witte lichtjes. Net als die van mijn grootmoeder destijds. Jeugdsentiment is dit. En mijn kinderen hebben het ook.

  2. deze week wordt er hier ook één gezet 😛

  3. Bwa, ik vind het wel gezellig 🙂
    Zelf zet ik er geen wegens plaatsgebrek, maar bij mijn ouders staat er wel eentje. Een plastic exemplaar weliswaar, wat ik dan weer een beetje spijtig vind 🙂

  4. Dat is nu precies de reden dat ik al jaren een soortement van kruistocht tegen de kerstboom houd. Maar hoeveel ik ook oreer, niemand lijkt te luisteren. Men vindt het ‘gewoon mooi’ en ‘gewoon leuk’. Tja, breng daar eens iets zinnigs tegenin.

    Voorlopig komt er bij mij geen aangeklede boom binnen, maar ik heb zo’n onderbuik vermoeden dat als ik eenmaal een gezinnetje heb… ik wellicht voor de bijl zal gaan.

  5. Wie sneeuw op zijn blog heeft, houdt volgens mij toch stiekem een beetje van kitsch in/en kerstbomen.

  6. @Elke: kerstbomen zijn niet romantisch. Een haardvuur bv wel. 🙂
    @Mirthe: bij ons is het een echte. Stofzuigen geblazen! (nu kan je een opmerking geven over zuigen en blazen ;)).
    @Oker: ik heb niks tegen andere mensen hun kerstboom, zolang ze er mij niet mee lastigvallen, bv door hem aan hun gevel te hangen (het komt voor!).
    @anoniem: dat is het werk van WordPress! Tijd dat ik eens in mijn opties duik om die vervelende neerslag weg te werken.

  7. Lap, nog mensen die tegen kerst zijn… Voeg u toe aan die stomme Facebook-group en voel u gewaardeerd door die andere cynische mensen…
    Leve kerst en alles dat erbij hoort (kom, ’t is maar één keer per jaar)! En nu hopen dat men de 4e wereld niet vergeet…

  8. het ergste moet nog komen
    dat ding terug afbreken

  9. Da’s weer eens een aparte manier om een mening te uiten over kersbomen 🙂

  10. Hier al een paar jaar geen kerstboom meer gezien in huis! Hoewel we eens onze yuca met slingers en lichtjes hebben versierd. Het arme ding heeft de lente niet eens gehaald :-(.

  11. (*fluisterend*: ik ben dol op kerstbomen en toen ik in een flat woonde versierde ik mijn kamerplanten want een boom naar driehoog slepen ging me te ver*) 🙂

  12. Neuh, al jaren niemeer. Maar vroeger, toen de kinderen klein waren, wel hoor, elk jaar. Een waar festijn (van scheefhangenden, omvallende, naaldenverliezende bomen)

Geef een reactie

