Eindejaarslijstje deel 1

In Humo verschijnen ze weer: de eindejaarslijstjes. Altijd dezelfde BV’s, altijd dezelfde clichés, altijd de verwachte antwoorden. Veel (al dan niet pseudo-) intellectueel gezwans van schrijvers die denken dat ze veel over de maatschappij te vertellen hebben omdat ze al x aantal romans geschreven hebben over een kapotgelopen moeder-dochter-relatie (ja, het is tegen u, Hemmerechts!) … (ik vermoed toch dat je al een boek geschreven hebt over een moeder-dochter-relatie).

Enfin. Ik blog dus ik ben ook belangrijk, dus hier volgt mijn maatschappelijk volkomen relevant eindejaarslijstje dat eigenlijk als standaard zou moeten dienen voor de bv’s die aan bod moeten of zullen (ik kijk naar u, Draulans. Waag het niet over uzelf te beginnen bij maatschappelijke thema’s, en zeker niet bij toekomstwensen).

Wat vindt u de belangrijkste gebeurtenis, evolutie of trend van het voorbije jaar?

1 Woord: crisis. We begonnen het jaar met een regeringscrisis waarbij Verhofstadt is komen depanneren.

Daarna kwam er al een eerste regeringscrisis rond BHV en de staatshervorming, met een geweigerd ontslag van Leterme.

Intussen brak de hypotheekcrisis uit in de VS, die al snel ontaardde in een financiële crisis op wereldschaal. Beurzen gingen op, maar vooral neer, en Fortis was de eerste die een reddingsboei nodig had. Pluimen en bloemen voor Leterme, tot bleek dat we ons door de Hollanders hadden laten rollen.

De financiële crisis wordt nu ook een economische crisis want niemand durft blijkbaar nog geld uit te geven. Voor alle duidelijkheid: een economische crisis veroorzaak je voornamelijk zelf. Collective action problem en zo. Tjaha. Jammer maar helaas.

We dachten dat we ervanaf waren, maar nu eindigen we zoals we begonnen waren: met een regeringscrisis.

De koning zou naar verluid spoed willen zetten in zijn consultaties “omdat anders zijn kerstvakantie in het water valt”. Way to go.

De rest is voor morgen, anders ga ik het weer te horen krijgen dat mijn posts te lang zijn!

3 Reacties

  1. Ik durf wedden dat ik weet wat de koning vrijdag dacht.
    “Gvdomme, ’t is weer weekend en ze zijn daar weer. En dat vlak voor mijn kerstboodschap…”
    😀

  2. Er is wel maar plaats voor vijftien woorden in de Humo! :p

  3. […] boek die ik kan aanraden aan de mensen die de weinig originele eindejaarsvraagjes in de Humo wat beu zijn. Joël De Ceulaer -journalist bij Knack – verzamelde namelijk tientallen diepgravende […]

Geef een reactie

