Strooidienst

Wikipedia en de korrel zout: they make a great couple! Afgelopen zomer, vlak voor ik naar Jordanië vertrok, bekeek ik de pagina over Turkish Airlines. Je weet wel: die maatschappij die sinds vandaag bekend staat als “één die een bedenkelijke reputatie heeft op het vlak van veiligheid” (dixit VRT-nieuws).

Op 30 juli stond er letterlijk te lezen op Wikipedia:

Turkish Airlines staat bekend als een van de veiligste luchtvaartmaatschappijen ter wereld. Sinds de oprichting in 1933 heeft het maar één ongeval meegemaakt: Turkish Airlines Vlucht 981, die op 3 maart 1974 in Frankrijk verongelukte, was vòòr de vliegtuigramp Tenerife het ergste vliegtuigongeval. Op de website AirSafe.com staan 9 vliegtuigcrashes sinds 1933 van deze maatschappij.

Nu staat er:

Turkish Airlines Vlucht 981, die op 3 maart 1974 in Frankrijk verongelukte, was voor de vliegtuigramp van Tenerife het zwaarste vliegtuigongeval. Het laatste ongeluk waarbij de maatschappij was betrokken was op 25 februari 2009. De meeste recente incidenten hebben betrekking op vliegtuigkapingen.[1]
Recent is Turkish Airlines druk bezig met het verbeteren van de veiligheid en kwaliteit.

Het “enige” ongeval hebben ze dus veranderd in het “zwaarste”. Enige vs zwaarste. Trek dat zoutvat maar helemaal open. Met één korrel gaan we het niet redden vrees ik.

Hilarisch was trouwens ook alweer het VTM-nieuws . Bij gebrek aan reporter ter plaatse hebben ze maar een piloot van wijlen Sabena naar de studio gehaald om hem te vragen of die landingsbaan “gevaarlijk” is. Natuurlijk niet.
Wat dan de oorzaak zou kunnen zijn? Wel, het weer was niet slecht, dus waarschijnlijk hadden ze een technisch probleem.
Hm, ok. Laatste vraag: er zijn tegenwoordig weer veel vliegtuigcrashes. Moeten we bijgelovig worden?
Antwoord: nee, we moeten niet bijgelovig worden.

Allez, ge weet het he. Info en waardevolle duiding: bij VTM moet ge wezen! En bij Wikipedia natuurlijk.

Advertenties

7 Reacties

  1. Ik vrees dat je verkeerd gelezen hebt, Mister Big Apple… In het eerste stukje tekst staat niet “enige”, maar “ergste”…

  2. Je interpreteert het verkeerd miss Tina. Met “enige” bedoel ik dat ze zogezegd maar één ongeval hebben gehad. En dat ongeval was het ergste in de luchtvaartgeschiedenis tot aan de vliegtuigramp in Tenerife. Ze hadden dat daar wel beter kunnen bijzetten.

  3. Ach sooo 🙂
    Trouwens, welke camera heb jij nu weer? Ik heb er net een gekocht van m’n broer… Kunnen we eens een dagje samen gaan schieten ey 🙂

  4. Tja, dat is de reden waarom ik het nieuws nog steeds liever uit de mond van een journalist van een kwaliteitsmedium hoor (De Standaard, bij voorkeur) dan dat ik het op Twitter of Wikipedia/Wikinews moet lezen.

  5. ja wikipedia wordt door iedereen gevuld met informatie niet dan, dus … tja … maar ht blift vreemd dat beiden motoren het ineens begaven, terwijl het grondpersoneel op Istanbul Aiport toch een give it a go gaven … mss komt er uit het onderzoek het e.e.a. in de media naar buiten … en bijgelovig ben ik niet hoewel ik soms toch wel eens dingen afklop … 🙂

    {-♥-}

  6. Just passing by.Btw, your website have great content!

    _________________________________
    Making Money $150 An Hour

  7. Hehe, ja de studiogasten soms.. Hoewel de reporters ter plaatse mij ook soms ontroeren…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: