Stella Artois: the best there is!

Stella Artois vind ik het beste pilsbier dat België voortbrengt. Het is tevens ons bekendste exportbier in het buitenland. Het verschil met Jupiler? Jupiler smaakt goed, maar is het best geschikt om in grote hoeveelheden te drinken. Stella daarentegen, daarvoor neem ik de moeite op te staan uit mijn zetel en naar de frigo te lopen. Voor Jupiler zou ik dat niet doen want het is gewoon bier. Stella is geblinddoekt te herkennen. Het heeft een speciale smaak, en een goeie smaak. Het wordt van alle Belgische pilsbieren ook in het meest aantrekkelijke flesje verkocht. Kan ik hierbij alle bierproducenten oproepen die bruine flesjes achterwege te laten en te vervangen door groene? Ik weet niet waarom, maar uit een groen flesje drinken geeft een frissere indruk dan uit een bruin flesje. Stella zit ook in een bruin flesje, maar in het buitenland meestal in een groen.

 

Op Ratebeer.com krijgt Stella een percentiel van 19. Ter vergelijking: Jupiler scoort 12, Maes idem, Primus 17, Heineken 9 (:D), Amstel 13.

 

Need to say more, Griet? :). En btw: you better thank the wind, not the mountain. :p

7 Reacties

  1. Weet je dat het de running gag is dat Stella niet lekker genoeg is voor de Belgen en daarom wordt verkocht in het buitenland? In Engeland zeiden ze me ‘After two beers it’s like there are two hands pushing on either side of my head, like… to explode my head!’. In New York daarentegen blijkt het de champagne onder de pils te zijn… Tjah. Nu ja, ik ben geen bierenkenner zoals jij waarschijnlijk ;). Maybe this asks for a huge test! En trouwens: Ik hoor je toch niet praten over de PLASTIEKEN groene Stella flessen, hoop ik? Dat was toch wel een misbaksel naar mijn idee. Ik persoonlijk vond Safir Pils vroeger zeer lekker, maar ik weet niet of er nog brouwerijen van zijn nu. Nu ja, Leffe en Sint-Sixtus blijven de beste, maar die zijn beide geen pils natuurlijk. En waar is de tijd van Palm? :p

    PS: Misschien kan je me terug uitlachen met het feit dat ik Carlsberg nog wel lekker vind :p

    You need not to say more, ik zal zelf de dooddoener gebruiken: De gustibus… 😉

  2. Mijn pa zegt dat ook van Stella: hij krijgt er hoofdpijn van. Ik daarentegen helemaal niet. Gelukkig maar. Nee, ik heb het natuurlijk niet over de plastieken flesjes :). Ik heb het over de groene flesjes met lange nek met een soort licht zilverpapier over de top die je eerst moet verwijderen zoals bij Liefmans Kriek.
    A huge test? 🙂 Je bedoelt een drinkfestijn? 😀

    Ja, Leffe, Sixtus en co zijn natuurlijk hors categorie. Duvel krijgt een score van 96 of zo. Maar je kunt dat niet vergelijken he. Dat is alsof je champagne en bordeaux zou schenken op dezelfde wijndegustatie.
    Overigens ben ik geen bierkenner :). Als ik op ratebeer alle beschrijvingen lees van bieren dan sta ik met mijn mond vol tanden. Sommigen herkennen citrusvruchten en appel in Duvel. Wat een onzin. Hoe kan die smaak daarin verzeild raken als er helemaal geen appels zijn gebruikt tijdens het brouwen?? Ik kan alleen drinken en zeggen goed of slecht.

    Palm….triestig verhaal. Ik dronk het vroeger zo veel dat ik er nu geen slok meer van door mijn keel krijg. Ik herinner me nog altijd mijn laatste flesje, zo’n 3 jaar geleden. Dat was echt harken, slok voor slok. Idem voor Martini, hoewel ik dat wel nog door mijn keel krijg.

  3. Cristal van’t, véél beter 🙂 !

  4. mijn wederhelft heeft na wat research en vergelijkende studie besloten om “bavik pils” tot pint van ’t huis te bombarderen…

  5. Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel soorten pils jullie in huis hebben ;). Afhankeliijk van hoe serieus hij de vergelijkende studie heeft opgevat, hoop ik dat hij er snel weer bovenop komt 🙂

  6. Stella is gewoon het beste. Iedereen praat altijd maar over jupiler,maar dat is gelul. Als je op vele plaatsen jupiler tegenkomt en drinkt,wil dat niet zeggen dat het het beste bier is. Stella is bier met karakter,je komt smaak tegen waar aan gewerkt is. jupiler smaakt niet slecht,maaaar de nasmaak is flauw en giet binnen als water. Dus,Stella artois smaakt hemels,jupiler is zowat bier zonder karakter

  7. Er is een goede reden dat bier in een bruin flesje zit; Hoe donkerder de fles, hoe beter UV straling gefilterd wordt en hoe bter het bier bewaard.

Plaats een reactie